30_بنده در کتاب "درد خدا" و "مالیخولیای پزشکی" نشان داده ام که همه دردهای آدمی
حاصل حضور و نظر الهی در انسان است و این مسئله در حدیث قدسی ما آشکار است
که خداوند از رسولش گلایه میکند که چرا آنگاه که بیمار بوده به عیادتش نرفته است .
گوئی که این خود خداوند است که در وجود بندگانش درد میکشد و بیمار می شود که
این از غایت رحمت و عشق اوست . همانطور که در قرآن کریم از مومنان گلایه میکند
که چرا اینقدر خدا و رسولش را آزار می دهید . یعنی اگر مومنان به حق عمل کنند و با
معرفت از شرک بپرهیزند کمتر دچار بیماری و عذاب میشوند و خداوند را هم آزار نمیدهند.
پس خداوند در همه دردهای بندگانش شریک و سهیم است و دربندگانش آنان را تسکین
میدهد . کسانی که از دردها و امراض شدیدی رنج میبرند این حضور را در خود احساس
میکنند. این امر اگر از منظر عشق الهی درک نشود بوی شرک میدهد.
31_ وقتی خداوند درباره عبادالله المخلصین می فرماید که مظهر اراده و افعال و صفات
خدا هستند پس بیماریهایشان هم از خداست و گوئی خداوند در وجودشان رنج میبرد و
به جای آنها رنج میکشد که این معنای کامل خلافت است .
32_علی ع در خطبه ای از شرابی سخن میگوید که در نزد خداست که چون بنده ای را
بنوشاند آن بنده با خدا یکی شود و هر نوع دوگانگی از میان میرود. ( کتاب جامع الاسرار_
علامه سید حیدر عاملی)
33_ خداوند با همه بندگان بیمار و دردمند خویش همنشین و یار است و اینست که عیادت
بیمار نوعی عبادت است و تقرب الی الله محسوب می گردد.
از کتاب مبانی عرفان عملی....فصل آسیب شناسی عرفانی (طب اسلامی)----------
اثر استاد عارف علی اکبر خانجانی
کلمات کلیدی: