سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به نویسنده خود عبید اللّه بن ابى رافع فرمود : ] دواتت را لیقه بینداز و از جاى تراش تا نوک خامه‏ات را دراز ساز ، و میان سطرها را گشاده دار و حرفها را نزدیک هم آر که چنین کار زیبایى خط را سزاوار است [نهج البلاغه]
"امام حی"
 
آسیب شناسی عرفانی امراض(طب اسلامی)

احکام عملی دین خدا عبارتند از: صداقت ، شرافت ،  عصمت ، عدالت ، صبر، قناعت ، تقوا ، دوری

 از حرام و تن دادن به واجبات.که این احکام دل را مومن ساخته و عبادات را جاری میسازد که

 فروع دین محسوب می شوند.

 

اگر بخواهیم که عناصر کفر بشری را منابع امراض و عذابهای او هستند نام ببریم عبارتند از :

، انکار  حسد  دروغ  کبر   تهمت ناحق  بدبینی  عداوت با حق  ناسپاسی  رحمت ناپذیری و

خود پرستی که در نقطه مقابل این صفات قرار دارند که صفات ایمانی بشرند : قناعت  تصدیق

 سخاوت تسلیم تواضع  عدالت  حق جوئی  خوش بینی خیرخواهی  شکرنعمات پذیرش محبت وتقوا .

 

به بیان دیگر بروزهر مرض به معنای خروج وجهی ازکفر است از نفس آدمی !

 

وبرخی از امراض جسمانی به مثابه پیشگیری از ابتلای نفسانی به کفر وستمی است که این

 عموما برای مومنان رخ می دهد که بیماری معروف حضرت ایوب ازاین جمله است.

 

بیماری طویل المدت اکثر انبیاء و اولیای الهی نیز از جنس پیشگیری و حفظ عصمت است .

این بیماریها را امراض مقدس هم مینامند. این بیماریها ،بلا هستند یعنی بلی خدا به انسان

و نه عذاب !

 

پس وای بر کافران و منافقانی که در حیات دنیا نه بیمار میشوند و نه دچار عذاب و بلائی

 می گردند . و این به معنای سقوط کامل از حیات و هستی انسانی و روحانی است و

سقوط در جمادیت محض و بلکه پست تر از آن که سقوط در اهن و نفت و برق است که از

سنگ هم پست تر است .همچو یک روبات!

 

امراض  جسمانی  عارضه تن پرستی و دنیا پرستی و ظاهر پرستی است . امراض روانی

عارضه کفر و انکار آشکار خدا و رسول و اولیای اوست . و امراض عاطفی و قلبی نشانه

بوالهوسی و خودپرستی و شقاوت است.

 

از کتاب عرفان عملی  اثر استاد عارف  علی اکبر خانجانی

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط 93/7/27:: 2:33 عصر     |     () نظر
 
در باب تقوا و عقل

4 __نفس اماره بشر مدرن در سیطره اراده شیطان آریل(تکنولوژی) از کنترل و اراده اش خارج

شده و این انهدام تقواست که انهدام عقل معیشتی _غریزی اش را به همراه داشته است و

بدین دلیل است که بشر مدرن حتی به لحاظ  معیشت از حیوانات پست تر گشته است.


6 _ فرقان ، عقل تشخیص و فرق خوب و بد و باید و نباید است که اساس آن بر احکام

شریعت استوار  است که واجبات و محرمات حداقل حدود آن  می باشد . و هرکه این حد اقل

حدود الهی را رعایت کند به عقل فرقانی در خویشتن نائل می آید که مابقی پدیده ها را از نزد

خود فرق نهد و تشخیص دهد و انتخاب کند. و عصر جدید که عصر ظهور لحظه به لحظه پدیده _

هائی است که از مهد تکنولوژی می جوشد بیش از  هر زمانی نیازمند عقل فرقانی است

واسفا که حداقل این عقل سنتی هم در جوامع مدرن تباه گشته است .


از کتاب  " مبانی عرفان عملی   اثر استاد عارف  علی اکبر خانجانی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط 93/7/22:: 2:23 صبح     |     () نظر
 
یاعلی ع

بسم الله الرحمن الرحیم

یاعلی ع


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط 93/7/11:: 12:13 صبح     |     () نظر